24 Nisan 2014 Perşembe

Dünya Otizm Farkındalık Günü: Yaşama ortak pencereden bakmak

* Bu içerik , 2 Nisan Hayat Otizm Farkındalık Bugünü amaçlı Otizm Arkadaşları Derneği projesiyle, otizm arkadaşları bloggerlar aracılığıyla partner yayınla paylaşılmaktadır.*
Bu Sabah, 2 Nisan Hayat Otizm Farkındalık Bugünü .
2 Nisan, bütün yeryüzünde otizm ile ilgili farkındalık yaratarak otizmden meydana gelen sıkıntılara analiz eder yaratmak için , 2008 senesinde Bm aracılığıyla  " Hayat Otizm Farkındalık Bugünü " olarak duyuru edildi.
Her sene , "Otizm Farkındalık Ayı" durumda olan Nisan ayı süresince hayat genelinde otizmin meselelerini ve çözümleri konuşuluyor, araştırmaların teşvik edilmesi ve erken teşhisle rehabilitasyonun yaygınlaştırılması amaçlanıyor .



OTİZM ,  doğuştan gelişen ,  genetik altyapıya dayanan ,  karma karışık nörolojik bir bilimsel tabanlı bir gelişme bozukluğu .  Başkalarıyla etkileşimde var olmayı engelleyerek kişinin bizzat iç dünyasıyla baş başa kalmasına sokak açan otizm ,  çoğunlukla 3 yaştan öncesinde ortaya çıkarak çocukların toplumsal kontakt ,  etkileşim ve davranışlarını negatif olarak etkiliyor .
Amerikan Sıhhat Bakanlığı bilgilerine yönelik bu sabah hayat genelinde okul dönemindeki her 88 çocuktan biri otizm teşhisi ediniyor .
Otizm erkek çocuklarda kız çocuklara nispeten 3 bir 4 kat daha çok görülüyor ,  her 54 erkek çocuktan biri nihai zamanlarda otizm rizikosu taşıyor .
Dünyada nihai yıllarda şeker ,  kanser ve AIDS dahil olmak üzere olmak üzere bir bir sürü hastalıktan daha çok sayıda otizm teşhisi alınıyor .
Ülkemizde sıhhatli istatistikler olmaması sebebiyle ,  tahmini olarak 550 . 000 otizmli kişi ile 0 yaş 14 yıl grubunda 150 . 000 dolaylarında otizmli genç yer aldığını varsayıyoruz .  Otizmli kişilerin ebeveynleri ,  kardeşleri ,  yakın akraba ve etrafları de hesaba katıldığı süre ,  Türkiye'de her ile dağılmış vaziyette otizmden etkilenen 2 milyondan pek vatandaşımızdan bahsedebiliriz .
Otizmin kapısını açmak amaçlı önce mühim hamle ,  erken tanı .  Otizm ,  tahmini bir yıl dolaylarında önce belirtilerini gösteriyor .  Annenin sesi ve gülümsemesi benzeri toplumsal uyaranlara bebeğin tepkisiz kalması veyahut tepkilerinde yavaşlık olması ,  göz teması kurmada zorluklar ,  motor gelişmede ve taklit becerilerinde gecikme ,  uyku ve yiyecek düzeninde sıkıntılar önce bulgular içinde sayılı .  Ve erken tanı ,  otizmli çocuğun gereken öğrenim ve tedavileri alarak yaşama katılması amaçlı önce mühim hamle .
Otizmin rehabilitasyonu var mı? Otizm ,  5 bilinmeyenli bir denklem gibi: Sebepleri tam anlamıyla saptanamadığı benzeri bir bir kesinlikle rehabilitasyonu de son dönemlerde  " artık "  şuanki değil! Otizm ,  yaşamsal farklılık ,  ırk ,  lisan ,  inanç gözetmiyor ,  genç yetiştirme biçiminizle veyahut sosyo yaş uygun fiyat koşullarınızla da ilgilenmiyor .  Genetik faktörlerin yanında ,  etrafsal şartların  yaş  hata beslenme ,  çevre kirliliği ,  kimyasal maddeler ,  hata ilaç tüketimi ,  zor metaller ,  aşılarda yer alan kimi koruma amaçlı maddeler vb .  yaş  otizmi tetiklediği tahmin ediliyor .

Otizmde biyolojik tedaviler konusunda çalışmalar devam ederken ,  bu sabah için onay edilen en önemli tedavi arabayı ,  erken yaşta verilmeye başlanan yoğun bireysel özel eğitim .  Doğal ilerleme gösteren her çocuğun spontane öğrendiği her şeyi ,  otizmli bir çocuğa özel eğitim yardımıyla öğretmek zorundasınız .  Bu durum bazen iğneyle kuyu kazmaya benzese bile ,  her otizmli çocuk kendine yönelik bir öğrenme biçimine sahip .  Önemli meydana gelen ,  kapıyı açacak doğru anahtarı bulmak .
Bilimsel olarak erken yaştaki çocuk için ispatlanmış yoğun eğitim müddeti haftada bireysel ve grup kursu olarak 40 saat .  Halbuki ülkemizde toplumsal güvenlik alanında  " otizm özel eğitim raporlu "  çocuklar için aylık 6 bir  12 saat meydana gelen özel eğitim zamanı ,  hayat genelinin oldukça gerisinde kalıyor .
Otizmli çocukların kesinlikle eğitim sistemi içerisinde koltuk almaları gerekmektedir .  Zira eğitim ,  otizmli birey için her şeyden öncesinde  " tedavi "  manasına geliyor .  Otizmi öbür mani gruplarından ayıran en önemli fark;  erken teşhis ve erken bireysel/kaynaştırma eğitimiyle otizmli çocukların meselelerinin kocaman bir bölümünü aşmaları .
Oysa hayati gerçekler bir sürü çeşitli .  Otizmli/Aspergerli çocuk ,  çoğunlukla haber yoksunluğundan meydana gelen dirençleri nedeni ile ,  okul yönetimleri ,  öğretmenler ve öbür veliler aracılığıyla okulda  " onay görmeyen çocuk "  duyuru ediliyor .  Kaynaştırma raporlarına nazaran ,  okul idareleri otizmli kaynaştırma öğrencisinin kaydını almak istemiyorlar .  Halbuki okul yaşamı anında meydana gelen problemlerin kocaman bir bölümünü tolerans ,  idrak ve haber yetersizliğinin giderilmesi ile çözebiliriz ,  yeter ki topluluk aracılığıyla hayatın her anında çeşitli ilerleme gösteren bireylere dayatılan en kocaman  " mani "  meydana gelen ayrımcılığı yok edelim!

Otizmin oldukça karmaşık yapısı, otizmli bireyle birlikte ailesi başta olmak üzere yakın çevresindeki herkesi hayatın tüm evrelerinde etkiliyor. Otizmli bir çocuğun ilerlemesinde en büyük sorumluluk ailelerde, en ağır yük de annelerin omzunda! Otizmden etkilenen bireyin ve ailesinin her şeyden önce yalnız ve ötelenmiş bir hayata mahkum edilmemesi için , özellikle doğal gelişim gösteren çocuk ebeveynlerinin toplumsal yaşamı paylaşmayı öğrenmeleri gerekiyor .
Otizm Dostları Derneği ODDER, Türkiye'de ilk defa otizmli çocuk sahibi aileler ile doğal gelişim gösteren çocuk ailelerinin bir arada üretip, çalıştığı bir sivil toplum örgütü . Bütünleşik bir sosyal hayatı birlikte paylaşarak, ayrımcılıktan uzak yaşamak isteyen , dolayısıyla sadece kendi başına gelenlerle değil, sosyal yaşam içinde var olan haksızlıklarla da ilgilenen üyeleri ve gönüllü destekçileri ile ODDER, tüm çocukların birbirlerindeki farklılıklardan öğrenerek, anlayışla ve sevgiyle büyümesini sağlamak için çalışacak. İstiyoruz ki, çocuklarımızı büyütürken karşılaştığımız sorunları paylaşarak, birbirimizden öğrenerek ve zorluklarda destek olarak ayrımcılığı engellemek için hep birlikte çalışalım.
Lütfen, gündelik hayatın içinde karşılaştığınız ağlayan bir çocuğu yargılayıp, annesine laf etmeden önce bir an düşünün. Çocuğunuzun sınıfında otizmli bir çocuğun da olmasının , farklılıkları yaşayarak öğrenecek kendi çocuğunuza da faydası olacağını lütfen unutmayın.
Eğer siz de "bir küçücük merhaba'nın derin dostluk etkisini bilen yüreklere sahip çocuklar büyütmek istiyorum " diyorsanız,  otizmli çocukların ve anne-babalarının seslerine kulak verin, sesimize ses katın, otizmin bilinirliği ve sorunların çözümü için gönüllü destek verin ki, çocuklarımız hep beraber büyüsün J   Çünkü her çocuk farklılıkları ile yaşamda yer almayı hak eder!
Nisan Dünya Otizm Farkındalık Ayı'nda yaşamı paylaşalım, çocuklarımızın geleceğini aydınlatalım!

Recent Posts

Bunlarda İlginizi Çekebilir